Zobacz również


Oczekiwanie w poczekalni nie kojarzy się dobrze. Niezależnie czy znajduje się ona w szpitalu, u fryzjera czy w biurze obsługi klienta. Wychodząc na przeciw klientom, warto zadbać o możliwie najlepsze warunki w poczekalni. Jakie udogodnienia można wprowadzić w poczekalni?

Regularny kontakt

Nic tak nie irytuje, jak długi czas oczekiwania w poczekalni. Pierwszym czynnikiem, o jaki należy zadbać, jest regularny kontakt z klientem przebywającym w poczekalni.

Bierząca informacja o pozostałym czasie oczekiwania w znacznym stopniu potrafi zmniejszyć frustrację. Komunikaty głosowe lub tablice z czasem oczekiwania są dobrym pomysłem na zwiększenie komfortu w poczekalniach. 

Odpowiedni komfort oczekiwania

Poczekalnie powinny być wyposażone w wygodne miejsca siedzące, najlepiej fotele lub kanapy. Twarde krzesła to dobre rozwiązanie na kilkuminutowe oczekiwanie.

Pomieszczenia przeznaczone do oczekiwania powinny być także klimatyzowane i ogrzewane, zapewniając przyjemną temperaturę niezależnie od pory roku. Ostatecznie warto zadbać o detale. Głośniki z uspokajającą muzyką, drobne przekąski czy dozownik z wodą to małe elementy, które mogą choć w małym stopniu umilić oczekiwanie na swoją kolej.

Odrobina rozrywki

poczekalnia02Dobrym rozwązaniem w poczekalniach są również drobne elementy rozrywkowe, które pozwalają zabić czas. W salonach fryzjerskich często można spotkać krzyżówki czy sudoku, czyli gratkę dla osób lubiących zabijać czas poprzez łamigłówki.

Często stosowane są również wszelkiego rodzaju czasopisma tematyczne.

Zagadki logiczne to świetny pomysł, ponieważ zajmują mało miejsca i są łatwe w obsłudze. Przykładem mogą być mozaiki, które należy ułożyć w spójny obraz. Ich rozmiary nie przekraczają kilkunastu centymetrów. Wobec tego bez problemu mieszczą się w dłoni. Przesuwanie poszczególnych elementów, by stworzyć spójną mozaikę potrafi znacznie umilić czas oczekiwania.

Alternatywą dla zagadek logicznych może być telewizor. Emitowane obrazy mogą zostać dostosowane do miejsca. Dla przykłądu, w gabinetach fizjoterapeutycznych, gdzie często przychodzą osoby uprawiające sport, mogą pojawić się transmisje dyscyplin sportowych.

Telewizor stanowi także element uspokajający, wystarczy puścić reżyserowane ujęcia dzikiej natury lub pięknych krajobrazów. Rozrywka niejedno ma imię, a w gabinecie każda, która umila czas, jest na wagę złota.

Wystrój wnętrza

Osobliwe dekoracje, ciekawe malunki na ścianach czy elementy takie jak akwarium. Czy warto inwestować pieniądze, by wystroić poczekalnię w nietypowy sposób?

Jeżeli dekoracja sprawi, że oczekujący klient utraci kilka sekund oczekiwania na podziwianie dekoracji, zdecydowanie warto. Ponadto ładna poczekalnia to również ozdoba samej placówki i swojego rodzaju wizytówka.

Nikt nie lubi czekać w obskurnym pomieszczeniu, dlatego pokój, w którym docelowo będą umieszczani oczekujący klienci, powinien być urządzony w taki sposób, by przyciągał wzrok swą atrakcyjnością.

Automat vendingowy jako uatrakcyjnienie poczekalni

Poczekalnia wygląda estetycznie, zapewnia rozrywkę, jasno komunikuje czas oczekiwania, jest komfortowa i zapewnia klientom dostęp do wody. Ostatnim elementem, który może sprawić, że poczekalnia będzie w pełni dostosowana do potrzeb klientów, jest ustawienie maszyny sprzedającej.

Niektóre osoby uwielbiają zagryźć nudę. Automaty vendingowe są proste w obsłudze, dzięki czemu każdy oczekujący samodzielnie może zakupić napoje czy drobne przekąski. Dzięki temu nie zachodzi potrzeba zatrudniania sprzedawcy oraz izolowania części pomieszczenia, by utworzyć mały sklepik. W automatach vendingowych można umieścić praktycznie dowolne produkty.

W gabinetach fizjoterapeutycznych mogą być to batoniki wysokobiałkowe albo dietetyczne wafle ryżowe. W miejscu neutralnym, jak punkt pocztowy, maszynę można wypełnić standardowymi słodyczami i popularnymi napojami. Zaletą takiego rozwiązania jest zabicie nudy dla klientów oraz zarobek dla firmy, do której należy poczekalnia oraz automat.

Oto cechy dobrze zaprojektowanej poczekalni. Każdy element umieszczany w takim pomieszczeniu powinien służyć zabijaniu czasu, który podczas oczekiwania dłuży się i powoduje frustrację. Odrobina rozrywki, komunikacja, przekąski, napoje i ładny wystrój. Dzięki tym cechom czas oczekiwania będzie mniej uciążliwy.