Pamiętajmy, iż wszelkie niedogodności oraz ewentualne problem podczas zakupu w automacie, szybko zapisują się w głowie klientów. W rezultacie, może się okazać, iż konkretny automat (lub kilka automatów) w danej lokalizacji, jest przez nich omijane.
Jak zatem ustrzec się błędów i generować sprzedaż za pośrednictwem automatów sprzedających? Poniżej postaramy się podpowiedzieć.
Płatności
Bezpieczeństwo, jasność, a przede wszystkim łatwość dokonywania płatności w automacie sprzedającym to obecnie chyba najważniejszy aspekt. W ostatnim czasie, wyjątkowego znaczenia nabrała możliwość dokonywania zakupów przy pomocy kart płatniczych lub innych metod płatności bezgotówkowych.
Statystyki wskazują jednoznacznie, iż ostatnie lata to dynamiczny wzrost ilości transakcji bezgotówkowych. Dotyczy to zarówno tradycyjnych form sprzedaży, ale także branży vendingowej. Jeżeli zależy nam na pełnym wykorzystaniu potencjału sprzedaży bezobsługowej, maszyna obsługująca płatności kartą (a także inne metody płatności, jak np. Apple Pay) stanowi obecnie absolutną podstawę.
Szybka praca
Tzw. responsywność automatu to drugi co do ważności czynnik jaki ma wpływ na ocenę jakości w oczach klienta. Proces zakupowy powinien być dla klienta nie tylko łatwy i jasny od samego początku. Oprogramowanie maszyny i jej reakcja na działania klienta powinny być na tyle szybkie aby zapewnić najlepszą jakość obsługi, nawet wtedy kiedy poszczególne elementy wyboru wprowadzane są bardzo szybko.
Jako przykład, posłużyć może automat sprzedający na dworcu kolejowym. Nie zawsze zdarza się, że klient chcący dokonać zakupu w maszynie, dysponuje kilkoma minutami czasu. W miejscach tego typu, bardzo często zdarza się, iż zakupy dokonywane są w dużym pośpiechu (automat stojący na peronie jest ostatnim miejscem gdzie dokonać można zakupu napoju czy przekąski).
Nie wystarczająco szybka praca maszyny sprzedającej, może kosztować kupującego spóźnienie. To z pewnością nie zachęci do kolejnego zakupu.
Odpowiednio dobrana oferta produktowa
To również czynnik niezwykle istotny. Pamiętajmy, iż obecnie rynek przesycony jest całą masą najróżniejszych odmian produktów. Trafny dobór oferty produktowej to pole, na którym wyprzedzić można konkurencję.
Dlatego, przed postawieniem maszyny sprzedającej w konkretnej lokalizacji, ustalmy i poznajmy lepiej przyszłą grupę docelową. Zadajmy sobie pytania, jakie produkty będą atrakcyjne dla przyszłych kupujących?
Aby udzielić trafnej odpowiedzi na to pytanie, warto zdawać sobie z takich kwestii jak grupa wiekowa osób, które będą zazwyczaj znajdować się w pobliżu maszyny, pora dnia i tygodnia, jak długo osoby te przebywać będą w danym miejscu czy dostępność do oferty sklepów stacjonarnych w najbliższym otoczeniu.